maanantai 19. joulukuuta 2011

5.-10.12.2011 Matka Kapkaupunkiin

Maanantaiaamuna klo 7.00 lähdettiin lentokenttä kuljetuksella Mbabanesta kohti Johannesburgia.  Nähtiin ensimmäistä kertaa tullimiehet toiminnassa, kun meidän matkalaukut tarkastettiin Etelä-Afrikan rajalla. Noin neljän tunnin ajamisen jälkeen saavuttiin lentokentälle tehtiin check-in ja pakkauduttiin kirkkaan oranssiin lentokoneeseen. Lento Johannesburgista Kapkaupunkiin ei kestänyt kuin muutaman tunnin ja matkatavaratkin saapui perille. Oltiin etukäteen tilattu taksikuljetus hostellille (Capetown backpackers), joten löydettiin hyvin perille.

Hostelli oli suloinen vanha talo ja majoituttiin kuuden hengen huoneeseen muutaman amerikkalaisen, kanadalaisen ja saksalaisen kanssa. Kun oltiin saatu vaatteet vaihdettua ja kamat purettua lähdettiin Gesan kanssa illalliselle Mama Africa ravintolaan, jossa on maanantaisin ja lauataisin live musiikkia. Ravintolassa voi syödä mm. krokotiilia tai antilooppia, mutta ei oikein villieläinten syöminen innostanut niin syötiin molemmat afrikkalaista kasvisruokaa :) Kuunneltiin lyömäsoitin yhtyettä ja lähdettiin yhdeksän jälkeen takaisin hostellille. Kapkaupungin keskustassa oli ihan turvallisen tuntuista kävellä pimeään aikaankin, vaikka muutamiin kadulla asuviin nuoriin kerjääjiin törmääkin, niin tunnelma on yleisesti rauhallinen.

Tiistaiaamu alkoi pilvisesti, mutta päätettiin silti mennä Pöytävuorelle ja onneksi mentiin. Ylhäällä oli aluksi aivan pilvistä/sumuista ja näkymä oli… no sanotaan näkymää ei ollut. Käveltiin ympäriinsä ja otettiin muutamia sumuisia kuvia, mutta juuri kun oltiin kävelemässä takaisin hissille niin pilvet väistyivät ja nähtiin Pöytävuorelta avautuvat aivan upeat näkymät merelle ja Kapkaupungin ylle, arvata saattaa että innostuttiin ottamaan ”muutama” maisemakuva. (Vinkki: Älkää koskaan tehkö sitä virhettä ja pyytäkö nähdä kaikkia matkakuviani :D) Alas tultuamme nousimme sightseen bussin kyytiin ja matkasimme Kapkaupunki turistikierroksen. Itse asiassa tiistain aikana mentiin tämä turistikierros kolmesti (vastinetta rahoille :D) kun käytettiin sightseen bussia samalla meidän kulkuvälineenämme ympäri kaupunkia. Aurinko paistoi mukavasti ja illalla mentiin istumaan rannalle, mutta juuri kun saavuimme paikalle pilvet peittivät auringon joten auringonotto ei oikein iltasella onnistunut. Palattiin hostellille ja mentiin läheiseen italialaiseen ravintolaan pitsalle. Istuskeltiin hostellin baarissa jonkun aikaa ja tavattiin ryhmä norjalaisia, jotka olivat innostuneet viinitila retkistä ja yrittivät houkutella meitä tutustumiskäynnille. Päätimme kuitenkin skipata viinitilat tällä reissulla sillä Kapkaupungissa riittää niin paljon muutakin nähtävää.

Keskiviikko oli pilvinen ja hieman vettäkin tihutti, joten päivä oli täydellinen kauppojen kiertelemiselle ja akvaario vierailulle. Akvaario käynnillä nähtiin vaikka minkälaisia ällöttäviä kaloja ja mönkijöitä. Ylpeänä voin sanoa, että shoppailu reissusta selvisin tyhjin käsin (rinkka alkaa olla jo aika täynnä…) ja iltasella palattiin hostellille. Huonetoverimme saksalainen merimies, joka käytti maailman omituisimpia kenkiä tuli Gesan ja minun mukaan illalliselle meksikolaiseen ravintolaan ja sen jälkeen menimme vähäksi aikaa Long Street:illa (Kapkaupungin baarikatu) sijaitsevaan baariin pelaamaan pöytäfutista (jossa olin muuten aivan surkea)

Torstaiaamuna minibussi tuli noutamaan minua ja Gesaa kiertoretkelle Cape Peninsulalle. Kiertoajelu alkoi hylje veneretkellä (huhhuh, pieni merisairaus meinasi iskeä kovassa aallokossa) ja nähtiin satoja hylkeitä makailemassa kivikkoisella saarella. Hylje saarelta matka jatkui vuoristotietä pitkin Simons Town:iin pingviineitä katsomaan. Hassua miten paljon erilaisia eläimiä Afrikassa matkaillessa voi nähdä. Pingviinit olivat suloisia, mutta rannalla tuuli todella kovaa ja olimme Gesan kanssa todella iloisia että olimme pukeutuneet lämpimästi, voi niitä raukkoja jotka tärisivät shortseissa. Pingviinien jälkeen suuntasimme kohti lopullista päämääräämme Hyväntoivon niemimaata ja Cap Point:ia. Ajoimme Cape Point:in luonnonsuojelu alueelle ja vaihdomme minibussin pyöriin joilla ajoimme lounaspaikalle. Lounaan jälkeen saavuimme vihdoin Afrikan eteläiseen kärkeen Hyväntoivon niemimaalle, jossa saimme ihailla todella upeaa maisemaa. Afrikan monipuoliseen kauneuteen ja upeaan luontoon ei voi varmaan koskaan kyllästyä. Cape Point:illa kävimme katsomassa majakkaa ja ihailemassa merimaisemaa ennen kuin oli aika hypätä takaisin bussiin ja ajaa hostellille. Lepäsimme vähän aikaa hostellilla ja menimme syömään aasialaiseen raflaan (sekoitus kiinalaista, thaimaalaista ja japanilaista ruokaa) ja hostellilla pelasimme monopoli ottelun amerikkalaista huonotoveriamme vastaan. Hävisin kyllä todella pahasti, mutta onneksi Gesa piti Swazimaan puolia ja vei voiton :D

Perjantaina aurinko helotti taivaalla jo aamusta alkaen ja me suunnistimme Camps Bay rannalle palvomaan aurinkoa. Ranta on aivan upea, mutta Atlanti todella kylmä ja aallokkoinen. Vedessä ei pystynyt kauaa olemaan ja minua pelotti ottaa jalat irti pohjasta kun olin varma että aallot nappaavat minut merelle. Mutta arvatkaapa mikä innostutti monet ihmiset uimaan? Lauma delfiineitä tuli uimaan ja hyppimään ihan rannan tuntumaan ja ne näyttivät niin kauniilta ja onnellisilta eläessään vapaana valtameressä. Taisi olla ensimmäinen kerta kun näin vapaana eläviä delfiineitä ja niiden ”hyppynäytöksen” seuraaminen oli satamiljoonaa kertaa hauskempaa kuin vangittuna elävien delfiinien katsominen. Viihdyttiin rannalla iltapäivään ja asti ja hostellilla huomasimme sen olleen pieni virhe. Aurinkorasvasta huolimatta olimme molemmat onnistuneet palamaan kiitettävästi ja vaatteiden pukeminen ei tuntunut kovin mukavalta. Juteltiin jonkun aikaa huonokaveriemme kanssa ja sitten lähdettiin Gesan kanssa illalliselle läheiseen ravintolaan. Myöhemmin meidän jenkki ja australialainen uusi huonotoverimme liittyivät seuraan. Päädyttiinkin hostellin baariin pelaamaan juomapelejä huonotovereiden kanssa vaikka täytyy sanoa että kovinkaan helppoa ei ollut pelata sananselityspeliä äidinkielenään englantia puhuvia vastaan :D

Lauantaiaamuna lähdettiin aikaisin lentokentälle lennettiin Johannesburgiin ja tultiin tilausajolla takaisin Mbabaneen. Kapkaupunki on upea paikka ja jos suunnittelette vierailua Etelä-Afrikassa suosittelen todellakin kaupungissa käyntiä. Matkan aikana on mahdollista tehdä kaikkea: kulttuuria, historiaa, luontoa, shoppailua ja rantalomailua!