torstai 20. lokakuuta 2011

Tiistai 18.10.2011 Pre-school opettajien koulutuspäivä


Tänään oli taas kerran kuukaudessa järjestettävä koulutuspäivä maaseudun pre-school opettajille.  Ja tällä kertaa minulla ja Gesalla oli oma osuutemme koulutuksessa, kun pääsimme esittelemään positiivisen käyttäytymisen palkitsemisideaa eli vuodenaika käytöstauluja.

Ongelmana täällä tosiaan on se että opettajat ovat tottuneet siihen että lapsien lyöminen on ratkaisu käytösongelmiin ja he eivät tiedä toista tapaa toimia. He ovat itse kasvaneet siten että heitä on lyöty ja heitä on opetettu että ruumiillinen kurittaminen on sallittua. Meidän tehtävämme on siis auttaa heitä keksimään vaihtoehtoja lyömiselle.

Aluksi esittelimme opettajille idean kuinka vuoden aikataulut toimivat (meidän pre-schoolin opettajamme ja James käänsivät siswatiksi, jotta kaikki opettajat varmasti ymmärsivät idean). Kerroimme heille kuinka taulukot voi tehdä, miten niitä käytetään ja millaista käytöstä lapsilta voi odottaa. Annoimme esimerkkejä kuinka olemme huomanneet lasten käytöksen muuttuneen sen jälkeen kun aloimme käyttää positiivisen käyttäytymisen palkitsemista. Kerroimme myös mitä vaikeuksia he saattavat kohdata ja kuinka suhtautua niihin. Oli ihanaa huomata kuinka kiinnostuneita opettajat olivat ja he kuuntelivat meitä tarkkaan ja esittivät omia näkemyksiään ja ideoita. He sanoivat että lyöminen ei koskaan ole mukavaa ja halusivat kokeilla uutta ideaa. Nyt minun ja Gesan tehtävä onkin luoda malli käytöstaulut,  jotka jaamme sitten opettajille, jotta he voivat alkaa käyttää tauluja ensi lukuvuoden alussa (tammikuussa). Teemme myös lyhyen englanninkielisen ”ohjekirjasen” käytöstaulujen toiminnasta, jota voi käyttää apuna. (Voin myöhemmin liittää sen blogiin, jos teitä kiinnostaa lukea enemmän ideasta.)

Päivä oli siis kaiken kaikkiaan onnistunut ja oli mukavaa päästä taas tekemään välillä erilaisia juttuja kuin pre-school:issa normaalina päivänä. Ensi viikolla meidän täytyy jutella Kathyn kanssa, jos kävisimme tutustumassa muihinkin pre-school:eihin. Ainakin yhteen meitä pyydettiin opettamaan opettajia kuinka pelata erilaisia pelejä ja leikkejä. Katsellaan miten meillä on aikaa auttaa eri paikkoja. Minusta tuntuu että ehkä enemmän saa aikaan kun keskittyy yhteen paikkaan kunnolla, kuin jos juoksentelee hieman hosumassa joka puolella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti